Blöisthaåoeirgaä apäorjg

Det finns så många språk att förklara saker på, inget av dem är mitt, inget av dem fyller både behovet av att göra sig förstådd och förstås. Finns det någonting som är ursprungligt mitt, när jag inte finns som isolerad ö utan blir till i kontakt med andra? Är det någon mening att skriva för ingen? Är det någon mening att skriva för alla? Kastas mina ord bara ut i rymden, som signaler utan en mottagare? Ifall det är så, är det kanske ändå meningsfullt?

Det är fyra dagar kvar till julafton, och allt jag kan tänka på är mitt arbete som ska in, flytten som ska göras, resan som händer snart. Sydamerika, vi ska cykla. Lägenhet, vi har köpt en. Vad sjutton hände? Inte så konstigt att jag inte kan sova när allt det händer, samtidigt som Trump blivit president och polarisen smälter. Hur är det tänkt att allt ska få plats?

Jag har glömt att vattna mina blommor, eller så har jag övervattnat dem… de bugar sig allt för djupt inför det rådande decembermörkret hur som haver. Jag längtar till stora fönsterrutor som vätter ut mot japanska körsbärsträd och lekande barn, där ljuset alltid vinner och inga blommor dör. I vår nya lägenhet ska jag vara kreativ, jag ska fylla dagarna med pyssel, kaffe och trevligt folk. Kanske lite vin och böcker också. Och växterna ska skapa en djungel, utan farliga djur, med bara grönska och myckenhet. Stora gröna blad av sinnesnärvaro. ett sånt hem ska vi ha. Men först ska vi cykla. Längre än vad det är från Norge till Nigeria, nej, jag skojar faktiskt inte.

I går skrek jag “kärringjävel” åt en äldre dam på stan. Det fick mig att tänka att en längre cykeltur nog kan sitta på sin plats. Och en lussebulle eller två. Lite julefrid och så.

Allt gott igelkott
/J

Leave a Reply

