.

IMG_3362När allting stannar av och tystas ner en oktav, när bilarna har stannat och ljuset inte bländar utan belyser. När jag kan få betrakta utan att uppleva allt för intensivt, när mörkret är mjukt, när luften är ljum. När frågorna är fyllda av förundran istället för ångest, och tvättmaskinens centrifug lugnat ner sig för sista gången. När det säger klick. När jag kan få hänga upp och beskåda, vänta på att det ska bli klart. När samtalet inte behöver drivas framåt men utförs som ett skickligt parti pingis, när all mat är inställd och sorterad efter en svettig storhandling på Willys, när ljuset väcker före klockan och jag har tid att hinna ifatt. När N kommer med en puss och en kopp kaffe. En hel liten stund innan dagen kommer och överraskar, överväldigar, översvämmar och bankar på. Då trivs jag som bäst, då använder jag mitt sköldpaddeskal till surfing istället för skydd, då kastar jag mig i utan att spana efter brännmaneter.

När det bara är vi två, när allt av mig får plats och jag känner mig som en albatross som seglar över oceanen. När jag är långt bort men inte vilse, när jag är hemma men inte rastlös. När jag sätter läpparna till första koppen kaffe och öppnar min bok. När jag sitter nästan ensam på bussen och folk på Frölunda Torg fortfarande rör sig med mjuka sömndruckna rörelser, en liten stund innan huden stramat till sig och lagts på plats. När nuet blir fullständigt upptaget av varande och dåendet och kommandet petitesser. I de stunderna trivs jag just nu som bäst.

Det finns en tid för allt, och nu verkar det vara eftermiddagssol igenom lövkronor istället för fyrverkerier. Sigur ros istället för Balkan. Jag låter det vara, några dagar till i solen, sedan kommer hösten, sedan kommer någonting nytt. Väntar och ser, kastar mig i utan manetvakt. Havet alltså –

/j

 

 

Leave a Reply

