Skit i creme fraichen.

Ibland ringer jag till vänner på andra sidan världen och gråter över att jag inte har folk att gråta inför här. Jag vet, jag har alltid rört mig i det paradoxala. Men idag kände jag mig så glad, för även om jag inte ville gråta satt jag med två människor jag kände att jag kunde gråta inför. Missförstå mig rätt, snälla.

Det är så fint att få lov att vara idealistisk utan att bli nedskjuten och utan att för den sakens skull bli medhållen heller. Att få vara sårbar och lita på att de som sitter framför mig inte kommer att utnyttja det, inte kommer att döma eller vid ett senare tillfälle använda de emot mig. Är. så. viktigt. Jag åker hem och lyssnar på fyllesamtal mellan medpassagerare tackar Gud och västtrafik för att bussarna fortfarande går till mitt privilegierade villaområde och att jag får bo här ett litet tag till.

Jag försöker förhålla mig till vem jag är i allt det här, vem jag var i allt det där. Och framförallt hur de två människorna hänger samman. Tappade telefonen i marken samtidigt som jag satte punkt och nu har hela vänsterhörnet av skärmen ramlat av och blottat det som finns därunder. Vilket påminner mig om ämnet jag tänkt så mycket på det senaste, sårbarhet.

Hur viktigt det är, att våga vara sårbar. Och hur dåligt jag mår när samtalen kretsar kring om man ska använda créme fraîche alternativt matlagningsyoghurt istället för det som ligger under huden, som E så stilistiskt uttryckte det under vårar samtal.  Det jag tycker kanske du inte håller med om, det jag känner kanske du inte förstår. Men att få pröva våra tankar, att våga kännas vid det som känns, att bryta crème fraîche trenden med någonting vi faktiskt bryr oss om, tror jag på lika hårt som Pippi Långstrump tror på sin egen förmåga.

Ibland ringer jag till vänner på andra sidan världen och gråter, men idag tar jag systraskapet som en vacker tråd att trä upp kvällens samtal på. Pärla efter pärla som bildar någonting att vira omkring mig, här, just nu i presens och perfekt. Månen lyser, allt är tyst och 92:ans buss är min privata taxi. Idag tar den mig hela vägen hem.

/j

Leave a Reply

