Hem är där du gråter till Cardigans.

IMG_2520.JPG

Fem år av liv har helt plötsligt bantats ner till ”Jag har bott i Rumänien” ”Volontärarbete” Jahopp, det var det då. Dags att gå vidare.

Filar på ett CV, förundras över hur pretantiös man blir så fort man får ett blankt papper framför sig. Vad är en merit? Brinn istället. Tänd på och kasta dig ut.

….
Skriver lyrics till en instrumental skiva. Plockar bort tröttheten som en sårskorpa. Beslutsamt och njutningsfullt. Tänker på när vi satte på pappas knastriga gamla vinylspelare, Hair-musikalen på högsta volym. Vi halkade runt i våra raggsockor och korvade ihop mattan, du slog huvudet i soffkanten, jag sträckte ljumsken och tillslut låg vi bara och fnissade i en hög. Jag kommer ihåg att du precis lärt dig vissla genom din glugg. När du skrattade så älskade jag dig så att det nästan gick hål i bröstet.
…..
Hittade en lapp där det stod: att vara storasyster är att bli väckt 06.30 och få en blodig tand stucken rakt upp i ansiktet av en lillebror som i princip har lättat från golvet av upphetsning. MIN ANDRA FRAMTAND!! NU HAR JAG SNART INGA TÄNDER KVAR! Han är fortfarande vacker från insidan och ut.
…..
Undrar om det är självupptagenheten eller självcensuren som är det största hotet. Förmodligen båda om man drar det tillräckligt långt. Jag har märkt att du genom att vara tillräckligt långsökt kan hävda din rätt till det mesta. Eller så kan vi , för att vara på den säkra sidan, välja att endast utgå från oss själva. Slippa faktafel och bakgrundsforskning.
……
Det enda som står i min kalender är att förtidsrösta, även det känns betungande. Tyngden av att leva ett privilegierat liv.

/J

Leave a Reply

