Gatuköksreflektion om samexistens

Det finns fyra lediga platser med uppskurna säten, jag äter en kycklinghamburgare, det sista ätbara kvar på gatuköket, uppiffad med saltgurka och kalla pommes. Klockan är åtta och det är lördag kväll. Jag och Madeleine befinner oss utanför tågstationen i Timisoara.

Två tuggor in kommer en man vinglandes och domderar mig på tre olika språk att ge honom honom min hamburgare. Jag överväger saken i mitt huvud medan jag spelar oförstående. Marsvinden viner och jag får nått bös i ögat och sand i hamburgaren och mannen har nu börjat skrika åt mig att Gud inte tycker om mig om jag inte ger honom hamburgaren. Jag tappar matlusten samtidigt som mannen ger upp. Han ställer sig fem meter bort och blänger på mig medan han kissar mot en stolpe.

Madde tappade orken, viljan och blodsockret för fem minuter sedan, efter att vi gått till fel busstation och missat bussen som skulle ta oss hem. Hon har gått i förväg till ett café. Jag sitter med en gigantisk resväska redo att fly så fort någon av de fulla männen börjar bråka, men de verkar inte intresserade av min hamburgare längre. Inte jag heller. Men det känns lite sent att ge bort den. Mest ättiksgurka och majonnäs kvar nu. Tåget går om 90 minuter. Tuggar och tänker att det antagligen är oerhört okänsligt att slänga ens en kant av den här hamburgaren nu, eftersom männen står kvar.

Varför lär man sig skit som planeternas förhållning till varandra i skolan, eller solens kretslopp runt jorden. Det ät sånt här man behöver kunna. Människors förhållande till varandra. Medmänsklighetens kretslopp för fortsatt existens. Den egentliga innebörden av symbios.

Vardagen, det var skönt att fly dig ett tag, men nu är jag tillbaka.

/ J

2 thoughts on “Gatuköksreflektion om samexistens

  1. Amen! Jag lånade precis en bok som heter “Att förstå människor”. Det är det man behöver här i livet. Kram på er båda, saknar er

Leave a Reply

