Instead of champagne, 1st of July 2013 – reaching Kotor

Det här landet är så sjukt vackert. Vi kom ifrån Serbien igår eftermiddag, såg en dubbel regnbåge, välte motorcykeln och hamnade mitt i ett ösregn. Stannade på en camping som inte ville låta oss sätta motorcykeln eller oss under tak sålänge vi inte stannade över natten. Så vi drog.

Och Gode Gud vad vackert det var. Slingriga bergsvägar med enorma berg på båda sidor om oss, och en fjord långt där nedanför. Tunnlar och broar och det kändes helt overkligt. Jag som annars är rätt svårimpad var helt såld. Skall inte ens försöka mig på en mer detaljerad miljöbeskrivning än så, det blir så futtigt. Men. Måste berätta. Vi kom till en damm vägg (heter det så på svenska?) som måste varit mer än hundra meter hög. Detta sagan om ringen-liknande projekt var så himla imponerande. Jag som känner mig liten när jag står bredvid de flesta mänskliga varelser, trodde jag skulle försvinna bredvid allt det här stora.

Körde vidare i mörkret i totalt ösregn och försökte hitta någonstans där vi kunde sätta ner vårat hem. Hungriga blöta och kalla kom vi tillslut till ett jättevackert ställe. Tyvärr intaget av europopslyssnandes fulla studenter. Först var vi helt på att ta tre öl och joina, men festen visade sig vara privat. Eftersom klockan bara var nio insåg vi att det nog kunde bli en väldigt lång natt som deltagare av detta kalas på avstånd. Så vi bestämde oss för att köra vidare. Jag var nu förrutom blöt, hungrig och kall även skitsur och inte till mycket hjälp alls. Nigel fortsatte dock tappert att leta en plats (all gräsplättar vi hittat hitills hade en väg på ena sidan och ett stup på den andra). Och tillslut hittade vi någon form av grässlänt där nigel fixar vårat hem medans jag surar. Vi lägger oss och somnar direkt. Vaknar dock någon timme senare av att jag drömmer att jag är instängd i en säck och får fullständig panik, försöker fighta mig ut ur tältet och väcker såklart Nigel. Han lugnar ner mig och får sedan hämta det enda resterande värmande plagg (jeansleggins) ifrån motorcykeln eftersom jag inte bara är skiträdd utan även skakar av köld. Zippar upp sovsäcken till näsan och hör en häst gnägga alldeles utanför. Hinner inte ens börja oroa mig för markägare innan jag har somnat. 

Vaknar och alla spår av gårdagens elände är borta. Allt är vackert och vi har en liten häst som granne. Äter långfrukost och beger oss mot Kotor.

ccLast bit of Serbian roads.caOn top of the dam wall.cbNigul.cdJos.ceOur property.cfMy new friend pony horse.cgSoup for breakfast, not as bad as it sounds.chOn the move.ciSome chain lube stop in the desert heat.cjMoi.ckindecisiveness. clThe only trace.cmMountaintops.cnA bar in the bush that probably had no one but us for guests that day. Seriously different pace of life. coLoads of deserted buildings. cpThey continue.cqKissbreak before dusk.crThe team.ctReaching Kotor.cuTook us more than an hour getting down the serpentine roads, so the sun was long gone when we came down.

Not a bad place for a one year anniversary though,

/J

 

Leave a Reply

